lördag 17 januari 2009

090117

Tänkte bara tipsa om bra trevlig rå mat till katt.

Jag har börjat ge Lillfisen sk BARF och har fått ett recept att följa för att det ska bli optimalt sammansatt. Det är alltså ett fullvärdigt alternativ till torrfoder eller blötmat.
(Biologisk Anpassad Rå Föda, finns många varianter av förkortningen)

1 kg muskelkött
350 g hjärta
170 g lever
100 g "övrigt" (Kan ersättas med mer muskelkött/hjärta istället)
4 st äggulor
9 g kalcium (1 msk benmjöl = ca 1,5 g kalcium)

Jag fryser in det i dagsportioner

Jag brukar köpa skink/fläskstek som muskelkött eftersom det är billigast, hjärta och lever brukar bli från nöt. Allt kött är svenskt från CityGross
Jag skär det i bitar och blandar allt i matberedaren till lagom "bitig" blandning så ger det även lite tuggmotstånd.
Benmjöl köper jag från foderbilen.se , Standardt Benmjöl, och blandar i 1 tsk per 200gr färdig blandning

Annars är det här en bra mall att utgå från
60% kött
10% ben
10% hjärta
10% lever
10% övrigt (mer kött eller hjärta tex)

Man kan även ge rått till katten som lite extra tilltugg vid sidan om torrfoder eller blötmat om man inte vill ge BARF på heltid.
Då bör man tänka på att det ej överstiger 10% av det dagliga matintaget, annars måste man se till att balansera alla delar enligt mallen ovan.

Bra tilltugg är kycklinghjärta, kycklingmage, kycklingvingar etc

Inga kommentarer: